Lansering juni 2012

Historisk fellesløft for sunnhet og fysisk aktivitet

I dag ble et av norgeshistoriens viktigste fellesløft for helse og sunn livsstil lansert. Sju velkjente aktører innen forebyggende helse står samlet om initiativet, som skal motivere hele landet til å komme seg opp av sofaen. Lanseringen ble gjort i form av en improvisert heiagjeng i en av Oslos mest trafikkerte sykkelveier.

 

I et massivt fellesløft har Gjensidigestiftelsen, Den Norske Turistforening, Skiforeningen, Syklistenes Landsforening, Virke Trening, Sportsbransjen og Grete Roede alliert seg for å fremme nordmenns helse. Det historiske samarbeidet mellom sentrale aktører innen turgåing, ski, sykling, treningssenter, kosthold og sportsutstyr, har fått navnet Aktivitetsalliansen. I dag, torsdag 21. juni, ble alliansens første kampanje, Heia deg!, lansert.

 

950.000 inaktive

950.000 nordmenn regnes i dag som fysisk inaktive. Vi sitter oss syke, og det merkes både på helsebudsjettene og den enkeltes livskvalitet. Ifølge Verdens Helseorganisasjon (WHO) er inaktivitet den viktigste årsaken til svekket helse, og fysisk inaktivitet koster det norske samfunnet 4 milliarder kroner årlig*. Dette er en samfunnsmessig bekymring de syv aktørene i Aktivitetsalliansen deler.

 

– Gjennom alliansen skal vi bevisstgjøre den voksne befolkningen om å ta ansvar for egen helse og være gode forbilder for barn. Vi skal også vise politikere og myndigheter hvordan de kan fjerne hindringer og legge bedre til rette for fysisk aktivitet. Ved at så mange sterke aktører slår sine krefter sammen, kan vi engasjere bredere, påvirke sterkere og få flere i fysisk aktivitet, sier Lars Erik Mørk, kommunikasjonssjef i Gjensidigestiftelsen og talsperson for samarbeidsprosjektet.

 

Forbilder for unge
Blant unge er fysisk inaktivitet et særlig økende problem. Helsedirektoratet la i 2009 frem en rapport som viser at kun halvparten av landets 15-åringer oppfyller de nasjonale anbefalingene om minst 60 minutter daglig variert fysisk aktivitet. Aktivitetsalliansens første kampanje, Heia deg!, har som mål å få flere voksne og barn i aktivitet sammen, gjennom oppmuntring og positiv forsterkning.

 

– Hvis du vil ha aktive barn, må du være aktiv selv. Noe av målet vårt er derfor å påvirke voksne til å opptre som gode forbilder for unge, sier Mørk.

 

Aktivitetsalliansen består av: Gjensidigestiftelsen, Den Norske Turistforening, Virke Trening, Skiforeningen, Syklistenes Landsforening, Sportsbransjen og Grete Roede.

 

*Tall fra Helsedirektoratet (2009) og Sintef (2009)