En samlet bransje har satt sammen sine beste råd

Her får du tipsene som faktisk fungerer!

 

Å holde seg i form er et ansvar som ligger på hver og en av oss. Derfor heier vi på voksne folk som tar vare på egen helse og er gode forbilder for sine barn.

 

For å hjelpe dem litt på veien har vi – Turistforeningen, Skiforeningen, Syklistenes landsforbund, Grete Roede, Virke Trening, Sportsbransjen og Gjensidigestiftelsen – gått sammen i Aktivitetsalliansen for å gi råd om hvordan man kan få det til. Her er våre tips til deg: 15 bransjegodkjente tips som garantert hjelper deg opp av sofaen.

 

1) Velg en aktivitet du liker. Det er ikke så nøye hva det er, så lenge du har lyst til å gjøre den. Prøv gjerne forskjellige aktiviteter.

 

2) Start forsiktig og sett deg små mål underveis, f eks at du går en distanse før du løper den.

 

3) Tenk på at du er et forbilde for andre. Ved å gå på tur eller trene kan du inspirere de rundt deg.

 

4) Bare gjør det! Det er ikke alltid gøy å gå i gang, men du kommer IKKE til å angre på at du trente eller turen du gikk.

 

5) Det er aldri for sent å begynne eller lære noe nytt. Uansett hvilken alder du er i når du begynner å røre på deg vil aktiviteten ha positiv effekt. All aktivitet er bedre enn ingenting!

 

6) Sett av tid til tur og trening, også i kalenderen. Ha gjerne faste aktivitetsdager eller rutiner, som å gå til jobb eller ta trappen. Pakk sekken eller treningsbagen kvelden før. Bruk minst et par dager i hver ferie til tur eller annen fysisk aktivitet. Alt blir lettere med gode vaner.

 

7) Finn en trenings- eller turvenn. Vær aktiv sammen med noen eller fortell andre om aktivitetsplanene dine. Det er sosialt og bidrar til at du gjennomfører det du hadde tenkt.

 

8) Aktivitetstid kan også være tid for seg selv, der du stresse ned og nyte det å være alene.

 

9) Spør ekspertene om tips eller sjekk ut gode nettsider for turforslag og øvelser. God veiledning høyner aktivitetsopplevelsen, forebygger skader og øker effekten av det du gjør.

 

10) Sørg for å ha godt utstyr som passer deg. Det trenger ikke være dyrt, men må matche dine ambisjoner og behov. Spør erfarne folk eller søk proff hjelp til utstyrsvalget. Husk å vedlikeholde utstyret ditt, så varer det lenge.

 

11) Bruk sykkelen og beina til både sport og transport. Utnytt reisevei til jobb eller andre steder du skal, til å bevege deg.

 

12) Vær aktiv der du er. Du trenger ikke reise langt for å få en god opplevelse i en park eller på en merket sti i nærheten av der du befinner deg.

 

13) Kombiner aktivitet med et sunt kosthold og tilstrekkelig hvile for best effekt. Næringsrik mat og nok søvn hjelper kroppen å svare positivt på aktiviteten.

 

14) Se mulighetene i å variere aktivitetene dine. Uteaktivitet gir god naturopplevelse og stimulerer sansene maksimalt, men på treningssenteret er det alltid godt vær for kondisjonsaktiviteter og enkelt å trene styrke.

 

15) Oppdag at det kan finnes flere ting som kan motivere deg. Økt selvtillit når du når får til en bevegelse. Bedre humør. Godfølelsen etter en tur. Færre kilo. Mer overskudd. Sterkere kropp. Økt mental kapasitet. Listen er lang. Du kan fort finne et par nye grunner til å fortsetteJ