Innstifter romjulas egen aktivitetsdag

Etter flere dager med julemat og innekos er det mange som ønsker seg et positivt og aktivt avbrekk i julehøytiden. Aktivitetsalliansen utroper derfor 2. juledag til julas offisielle aktivitetsdag. – Få familien i aktivitet i dag, så nyter du resten av jula med god samvittighet, oppfordrer Aktivitetsalliansen.

– Jula er herlig, men mange opplever at de blir mer stillesittende enn ellers. Mange norske foreldre sier de sliter med dårlig samvittighet overfor barna fordi de ikke er gode nok forbilder når det kommer til fysisk aktivitet. I dag er dagen du tar med deg barna ut i frisk luft, oppfordrer Lars-Erik Mørk i Aktivitetsalliansen.

Bli kvitt dårlig samvittighet

Han representerer Gjensidigestiftelsen, som sammen med Turistforeningen, Syklistenes Landsforbund, Virke Trening, Sportsbransjen, Grete Roede og Skiforeningen utgjør Aktivitetsalliansen. Til sammen representerer de aktivitetene til mer enn 900.000 nordmenn.

 

Blant unge er fysisk inaktivitet et særlig økende problem. Helsedirektoratet la i 2009 frem en rapport som viser at bare halvparten av landets 15-åringer oppfyller de nasjonale anbefalingene om minst 60 minutter daglig variert fysisk aktivitet. Aktivitetsalliansens kampanje Heia deg! har som mål å få flere voksne og barn i aktivitet sammen, gjennom oppmuntring og positiv forsterkning.  Derfor utroper de 2. juledag til julas offisielle aktivitetsdag.

– Hvis du vil ha aktive barn, må du være aktiv selv. Noe av målet vårt er derfor å påvirke voksne til å opptre som gode forbilder for unge, sier Mørk.

En undersøkelse gjennomført i sommer viste at mange nordmenn sliter med dårlig samvittighet fordi de ikke er gode nok forbilder for barna når det gjelder fysisk aktivitet.

  • 7 av 10 nordmenn mener at barn sitter mer stille enn da de var barn selv
  • 17 prosent av norske menn føler seg som dårlige forbilder
  • 13 prosent av norske kvinner føler seg som dårlige forbilder

– Du trenger bare litt kreativitet for å få opp aktivitetsnivået i jula. Finn de små tingene i ferien der du kan få opp dampen bittelitt. Det er ikke så nøye hva det er, så lenge du har lyst til å gjøre den. Prøv gjerne forskjellige aktiviteter, og gjør det gøy. Vi er opptatt av at det ikke skal være press, stress eller konkurranse, sier Mørk.

Allianse for bedre folkehelse

Siden før sommeren har alliansen fått mer enn 21.000 nordmenn til å engasjere seg gjennom kampanjen «Heia deg!». De har utviklet 15 tips til enkel hverdagsaktivitet. Målet er at enda flere skal komme seg opp av sofaen og ut i bevegelse. Alliansen har også møtt helseminister Jonas Gahr Støre og flere andre sentrale politikere for å gi råd om hvordan politikerne kan legge forholdene til rette for mer fysisk aktivitet.

 

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Lars Erik Mørk, talsperson for Aktivitetsalliansen
tlf: 922 011 33/ e-post: Lars-Erik.Mork@Gjensidigestiftelsen.no

Faktaboks:
15 aktivitetstips fra Aktivitetsalliansen

1) Velg en aktivitet du liker. Det er ikke så nøye hva det er, så lenge du har lyst til å gjøre den. Prøv gjerne forskjellige aktiviteter.

 

2) Start forsiktig og sett deg små mål underveis, f eks at du går en distanse før du løper den.

 

3) Tenk på at du er et forbilde for andre. Ved å gå på tur eller trene kan du inspirere de rundt deg.

 

4) Bare gjør det! Det er ikke alltid gøy å gå i gang, men du kommer IKKE til å angre på at du trente eller turen du gikk.

 

5) Det er aldri for sent å begynne eller lære noe nytt. Uansett hvilken alder du er i når du begynner å røre på deg vil aktiviteten ha positiv effekt. All aktivitet er bedre enn ingenting!

 

6) Sett av tid til tur og trening, også i kalenderen. Ha gjerne faste aktivitetsdager eller rutiner, som å gå til jobb eller ta trappen. Pakk sekken eller treningsbagen kvelden før. Bruk minst et par dager i hver ferie til tur eller annen fysisk aktivitet. Alt blir lettere med gode vaner.

 

7) Finn en trenings- eller turvenn. Vær aktiv sammen med noen eller fortell andre om aktivitetsplanene dine. Det er sosialt og bidrar til at du gjennomfører det du hadde tenkt.

 

8) Aktivitetstid kan også være tid for seg selv, der du stresse ned og nyte det å være alene.

 

9) Spør ekspertene om tips eller sjekk ut gode nettsider for turforslag og øvelser. God veiledning høyner aktivitetsopplevelsen, forebygger skader og øker effekten av det du gjør.

 

10) Sørg for å ha godt utstyr som passer deg. Det trenger ikke være dyrt, men må matche dine ambisjoner og behov. Spør erfarne folk eller søk proff hjelp til utstyrsvalget. Husk å vedlikeholde utstyret ditt, så varer det lenge.

 

11) Bruk sykkelen og beina til både sport og transport. Utnytt reisevei til jobb eller andre steder du skal, til å bevege deg.

 

12) Vær aktiv der du er. Du trenger ikke reise langt for å få en god opplevelse i en park eller på en merket sti i nærheten av der du befinner deg.

 

13) Kombiner aktivitet med et sunt kosthold og tilstrekkelig hvile for best effekt. Næringsrik mat og nok søvn hjelper kroppen å svare positivt på aktiviteten.

 

14) Se mulighetene i å variere aktivitetene dine. Uteaktivitet gir god naturopplevelse og stimulerer sansene maksimalt, men på treningssenteret er det alltid godt vær for kondisjonsaktiviteter og enkelt å trene styrke.

 

15) Oppdag at det kan finnes flere ting som kan motivere deg. Økt selvtillit når du når får til en bevegelse. Bedre humør. Godfølelsen etter en tur. Færre kilo. Mer overskudd. Sterkere kropp. Økt mental kapasitet. Listen er lang. Du kan fort finne et par nye grunner til å fortsetteJ

 

Så ofte er vi i fysisk aktivitet*:

Nord-Norge Midt-Norge Vestlandet Østlandet Sørlandet inkl. Telemark Oslo
Daglig 27 % 21 % 23 % 20 % 25 % 17 %
4-6 ganger i uka 21 % 21 % 25 % 16 % 16 % 23 %
1-3 ganger i uka 36 % 39 % 35 % 41 % 44 % 40 %
2-3 ganger i måneden 6 % 11 % 8 % 9 % 8 % 13 %
Månedlig eller sjeldnere 8 % 6 % 8 % 8 % 4 % 3 %
Aldri 2 % 1 % 2 % 3 % 2 % 3 %

 

*Tallene er hentet fra en landsdekkende undersøkelse om fysisk aktivitet gjennomført i juli 2012 av Norstat på vegne av Aktivitetsalliansen.