Det skal ikke mye til for å vedlikeholde formen i ferien. Får du til en skikkelig økt i uka er mye gjort!

Sommeren er velforjent ferietid, og mange synes det er deilig å la de daglige treningsrutinene få hvile. Samtidig er det også en del som benytter sommeren til mer aktivitet, endelig har man tid! Den beste løsningen ligger sannsynligvis et sted i mellom.

Ikke ta helt fri :-)

De som jobber i treningsbransjen forteller ofte om at de som tar helt fri fra treningen ofte sliter med å komme i gang igjen etter ferien, fordi mye av formen forsvant på 3-4 uker – helt unødvendig. Hvordan unngå dette med noen enkle grep?

Bestem deg:

Tre ting du bør ta stilling til i begynnelsen av ferien:

1) OM du skal trene

2) HVA du eventuelt skal trene

3) HVORDAN du skal få gjort det

 

Problemstilling 1:

Du lurer på OM du skal trene denne sommeren?

Hvorfor skal du bry deg med å trene når det er sommer og ferie?

Her er 4 gode grunner:

1) Trening er ferskvare, og opphold gir tilbakegangHar du trent jevnt og trutt gjennom vinteren og våren, så har du både blitt i bedre form, fått bedre helse, mer overskudd eller kanskje gått ned noen kilo. Stopper du i mer enn 7-10 dager, så begynner disse gevinstene å forsvinne. Tar du pause i 3-4 uker eller mer, så mister du dessverre det meste. Litt deprimerende kanskje, men 4 uker uten trening er nok til å miste flere måneder med fremgang. Ukentlig trening er nødvendig for å opprettholde gevinstene. Om du tar noen medisiner, så slutter du vel ikke med disse selv om det er ferie? Slik bør du også tenke om treningen.

2) Det kan være vanskelig å komme i gang igjen etter et opphold. Den enkleste måten å unngå at terskelen for å komme i gang igjen til høsten blir høy som et fjell, er å unngå opphold. Vi ser ofte at sommeroppholdet ikke bare ble de 3-4 ukene med ferie. Det begynte å bli mindre allerede i juni, ble enda mindre i fellesferien og plutselig var det september før man var i gang igjen. Brått ble det tre måneder med lite trening, og da kan du jo tenke deg hva som skjer med formen.

3) Hvis du tar opphold på sommeren, så kommer det også til å bli mange andre oppholdSier du til deg selv at du ikke kan eller vil trene fordi det er sommer, så sier du samtidig at du ser på treningen som et prosjekt du holder på med når det passer sånn. Da har du ikke etablert trening som en selvfølgelig del av livsstilen. Sjansen er svært stor for at du også vil få opphold i treningen i andre perioder på året. Da blir du en av dem som trener bare deler av året. Resultatene blir dårlige og det blir tungt å stadig motivere seg for å «starte på nytt». Slutter du å spise fordi det er ferie? Dropper du å sove? Trening og aktivitet er like nødvendig for kroppen som mat og søvn, og derfor bør det være en selvfølgelig del av livet ditt, uansett hvilken måned det er og uansett hvor i verden du befinner deg.

4) En aktiv sommer er en bra sommerÅ trene og være aktiv om sommeren gir deg enda mer overskudd og masse flotte opplevelser, særlig utendørs. Er det ikke om å gjøre å føle seg bra når det er ferie?

Løping på strandaSommeren er en fin tid for aktivitet, særlig utendørs. 


Problemstilling 2:

Du lurer på HVA du skal trene?

Når du har bestemt deg for at du skal trene, så kan du bestemme deg for hva slags trening du skal drive med. Og svaret på det er enkelt; du skal fortsette med samme type trening som du vanligvis gjør.

Driver du styrketrening resten av året, så skal du gjøre det om sommeren. Driver du med kondisjonstrening eller smidighetstrening, så skal du fortsette med det. Ikke nødvendigvis på samme måte, men med et alternativt program som utfordrer kroppen på en tilsvarende måte. Kroppen er nemlig veldig smart; den tilpasser seg helt spesifikt til den treningen du utsetter den for.

Styrketrening gjør deg sterkere, kondisjonstrening mer utholdende og smidighetstrening mer bevegelig. Du kan IKKE erstatte den ene med den andre og oppnå det samme. Det er for så vidt greit å ta pause fra styrketreningen og heller padle kajakk, gå tur eller sykle. Det stimulerer kroppen på en annen måte. Samtidig er resultatet er at styrken vil bli betydelig dårligere. Og selv om man kanskje har vært en del i aktivitet gjennom sommeren, så vil man måtte begynne mer eller mindre forfra med styrketreningen når høsten kommer. En kropp som skal være i god form og være i en god helsetilstand trenger ALLE typer trening året rundt. 

Konsentrert ung mann trener - MediumDersom du trener styrke til vanlig er det viktig å fortsette med dette om sommeren også. 

 

Problemstilling 3:

Du lurer på HVORDAN du skal få til å trene i ferien?

Når du har besluttet at du skal trene også om sommeren (selvfølgelig!), og hva slags type trening du må få til (den treningen du vanligvis gjør, som gir deg de resultatene som er viktige for deg), så kan du finne ut hvordan du skal få trent når det er sommer.

1) Hvilke muligheter finnes der du befinner degUansett hvor du er, så finnes det mange typer trening du kan gjøre. Om du så er på en båt i 2 uker sammenhengende, så kan du få trent både kondisjon, styrke og smidighet kun med 2 kvadratmeter plass, din egen kropp og evt noe enkelt utstyr som du kan ha med i bagen. Det blir ikke nødvendigvis like komplett som på treningssenteret, men det duger i massevis for å holde formen og kontinuiteten i treningen. På sommeren har du til og med ofte mer tid og overskudd til å trene.

2) Hva slags treningsprogram trenger du? Lag en plan for hvordan du kan få trent der du befinner deg gjennom sommeren. Hva slags trening går du for, og hvor mange ganger per uke skal du gjennomføre det? Når på døgnet passer det best, sett i forhold til andre aktiviteter du vanligvis har? Noen synes det er vanskeligere å trene når man er ute av hverdagens rutiner, er andre steder, har gjester på besøk o.l. Men det er selvfølgelig helt mulig å få til, så lenge du har bestemt deg for det og er villig til å prioritere det!

Styrketrening med sirkel på 15-30 minutter gjør stor nytte! HER finner du eksempler på øvelser du kan gjøre!

Trening av kondisjon er ofte lettere å få til, da mye kan gjøres utendørs i form av sykling, gåing/løping el.l. Husk at intensiteten må opp for å få en god effekt på kondisen – det holder ikke bare med rolige turer.

Får du til treningen denne sommeren så er du ett skritt nærmere å bli en av dem som virkelig lykkes med å trene riktig og regelmessig. Det er nemlig en sammenheng der :-)

Lykke til!

Aktivitetsalliansen takker Andreas Lycke (bildet) for bidrag til artikkelen. Lycke er fysioterapeut, ernæringskonsulent og personlig trener og har bl a jobbet på Gnist treningssenter

Andreas Lycke

 

 

 

 

 

Følg oss også på www.facebook.com/heiadeg

mandag, 03 juli 2017