Roy Stadsvik (53) spilte ishockey på høyt nivå, men da han la opp ble han sittende stille. Badevekta protesterte først, så sa kona i fra. Spinning inne ble starten på veien tilbake. Nå trener Roy ute også. Målet er sykkelrittet Lillehammer-Oslo.

– Ikke noe gøy hvis du er i dårlig i form

Den tidligere ishockeyspilleren debuterte i sykkelrittet Bergen-Voss i fjor. – Det var en utrolig flott naturopplevelse. Jeg ville gjennomføre, men det hadde ikke vært noe gøy med dårlig form. Det motiverte meg til å trene ekstra, forteller Roy. Nå trener han 4-5 ganger i uka, både ute og inne.

Det var kona som motiverte ham til å komme i gang. – Hun hadde mast en stund, og 2. januar 2012 sa jeg ja, hvis du fikser alt, fortsetter Stadsvik. Dagen etter tok hun ham med på spinning på Gnist Treningssenter på Haslum.  Og siden den gang har han trent systematisk.

– Jeg testet det ut; å velge å trene fremfor å sette deg i sofaen etter middagen. Ingen tvil om hva som ga mest overskudd. Trening gir meg en livskvalitet som bare blir viktigere og viktigere med årene, sier den spreke 53-åringen.

Tips for å komme i gang

Roy har også noen tips til hva man kan gjøre for å komme i gang med treningen. Å sette egne mål og spørre de ansatte på treningssenteret om hjelp til hvordan øvelsene skal gjøres et to gode tips. Et annet tips er å ta med seg noen på trening og trene sammen,

– Jeg har tidligere utfordret sønnen min til å sykle Lommedalen-Hvaler, det klarte han bra. Nå tok jeg ham med på Spinningens dag. Det er viktig å prøve ulike aktiviteter å gjøre det man liker best, avslutter han.

Roys 3 beste tips til å komme i gang med trening:

  1. Sett egne delmål på vei mot det store målet
  2. Få kyndig veiledning og hjelp
  3. Ta med deg noen og tren sammen

Se filmen fra Spinningens dag der Roy deltok her:

onsdag, 29 april 2015