Du trenger ikke løpe maraton, sykle Birken eller bestige Galdhøpiggen for å være et forbilde for barna dine. Ta dem med på ski, sykkeltur, treningssenter eller gå en tur i skogen. Det viktigste du kan gjøre for å gi barna dine gode vaner, er å ta dem med på aktiviteter dere kan gjøre sammen. 

Mangel på fysisk aktivitet og dårlig kosthold er den største helsetrusselen i vår del av verden. Særlig ser vi at barn og unge blir stadig mindre aktive og stadig tyngre. Helsedirektoratet la nylig fram en rapport som viser at dagens 15-åringer sitter for mye stille og er i alt for liten grad fysisk aktive. I løpet av de siste 5 årene har 15-åringene blitt mindre aktive. Det er særlig jentene som sitter for mye stille.  Norske 6-åringer sitter i gjennomsnitt stille i 6,5 timer om dagen, mens 15-åringene er stillesittende i 9,5 timer.

Sitter 8-åringen foran PCen eller TV fra de kommer hjem fra skolen til de går og legger seg, kan du ikke bli overrasket om han/hun heller ikke er særlig aktiv som 14-åring. Ifølge Verdens Helseorganisasjon (WHO) er inaktivitet den viktigste årsaken til svekket helse. 950 000 nordmenn regnes i dag som fysisk inaktive, det koster samfunnet 4 milliarder kroner årlig. Vi sitter oss syke, noe som merkes både på helsebudsjettene og den enkeltes livskvalitet.

Den Norske Turistforening, Skiforeningen, Syklistenes Landsforening, Virke Trening, Sportsbransjen, Grete Roede og Gjensidigestiftelsen har gått sammen i Aktivitetsalliansen for å fremme nordmenns helse. Vårt mål er å motivere hele landet til mer fysisk aktivitet og et sunnere kosthold. Vi sier «heia deg» til alle som kommer seg opp av sofaen og deltar.

Vi er først og fremst rollemodeller for våre barn gjennom det vi gjør i praksis og ikke det vi bare snakker om. Derfor må du selv komme deg opp av sofaen og ta med barna på aktiviteter, det er bra både for deg selv og ungene. I hele landet finnes det mange fine løyper i skog og mark, som kan brukes både sommer og vinter. Skiforeningen har for eksempel nå fått 53 nye sykkelruter i Markadatabasen. Her finnes det muligheter både for dem som vil legge ut på langtur fra Moss til Gjøvik og for de som har lyst på en kort sykkeltur med barna på søndag formiddag. Tilsvarende finnes det enormt mange merkede og oppkjørte skiløyper om vinteren. Det er muligheter både for gammel og ung, for de som trener daglig og de som bare vil ta seg en hyggetur en gang i blant.

Mange tror at du må være like vant til livet i villmarka som Lars Monsen for å begi deg ut på tur i fjellet. Det er ikke tilfellet. Den Norske Turistforening har 480 hytter og nesten 20 000 kilometer merkede ruter over hele landet, som venter på deg. I år har DNT også samlet og publisert over 1000 turforslag i nærområdene til de største byene, som nå ligger tilgjengelig for alle på UT.no. Finn en rute som passer for din familie og legg ut på en tur som garantert gir gode opplevelser for både barn og foreldre.

Det finnes også mange gode alternativer for de som har lyst til å reise ut av landet i ferien. Ta båten til København eller fly til Amsterdam og legg ut på en fantastisk sykkeltur med barna.  Å sykle i Danmark eller Nederland har den åpenbare fordelen at det stort sett er flatt. Dessuten har man i disse landene et meget godt utbygget sykkelveinett, som kan være et godt eksempel å følge for norske politikere.

Fysisk aktivitet handler ikke bare om hva dere gjør i ferien eller i helgene. Like viktig er det å tenke gjennom hvordan man i hverdagen kan bidra til å få mosjon gjennom de daglige rutinene. Å gå eller sykle til jobb og skole, gjør at man får «gratis trening» i hverdagen. På samme måte får man mye igjen for å legge opp et sunt og godt hverdagskosthold. Det er viktig å lære barna gode matvaner. Sende med en matpakke med grovt brød på skolen og kutte ned på brus og søtsaker i ukedagene.

Noen voksne har vanskeligheter med å finne tid til trening i en travel hverdag. På landets mange treningssentre har man mulighet til både gruppetimer og egentrening både tidlig om morgenen, midt på dagen eller sent om kvelden, slik at man kan tilpasse treningen til eget tidsskjema. En annen svært god mulighet er å ta med barna på det du gjør, enten det er på ski om vinteren eller joggetur om sommeren. Mange treningssentre har også fått egne leke/aktivitetsrom for barna, mens foreldrene trener.

Vi tror alle har tid og mulighet til å være i fysisk aktivitet, hvis de vil. Til de som ikke bare vil, men som får det til, sier vi «heia deg!»

 

Aktivitetsalliansen:

Gjensidigestiftelsen v/Lars Erik Mørk, kommunikasjonssjef

Den Norske Turistforening v/Kristin Krohn Devold, generalsekretær

Virke Trening v/Anne Thidemann, direktør

Skiforeningen v/Bente Lier, generalsekretær

Syklistenes Landsforening v/Hulda Tronstad Nydal, informasjonssjef

Sportsbransjen v/Ole Petter Bratlie, kommersiell leder

Grete Roede v/Jeanette Roede, kommunikasjonssjef

tirsdag, 25 juni 2013