For mange begynte grillsesongen allerede i påsken. Denne uken gir vår alliansepartner, Grete Roede, deg tips til mat som kan tilbredes på bålet.

Bål og engangsgrill på tur trenger slettes ikke være ensbetydende med at det kun er pølser som skal grilles. Det finnes mange andre muligheter. Jeanette Roede, konseptsjef i Grete Roede deler her sine beste forslag:

Grove ostesmørbrød: Lag noen saftige ostesmørbrød med grovt brød, pakk dem inn i aluminiumsfolie og legg dem på glørne. For å variere smaken, bytt ut ketchupen med sennep eller pesto.

Pizzasnurrer: Bak pizzasnurrer av grov rundstykkedeig, og varm dem på pinner over bålet eller i aluminiumsfolie. Fyll gjerne pizzasnurrene med mais, finhakket løk, skinkebiter, ost eller andre ting du liker. Det går også an å blande fyllet inn i deigen før du går på tur.

Wraps: Fyll grove tortillawraps med masse grønnsaker og legg dem i folie. Da er de klare for å grilles.

Pannekaker: Har du noen gang prøvd å steke pannekaker over åpen ild? Lag pannekakerøren hjemme, gjerne med litt grovt mel, og hell den over på en flaske. Husk å ta med stekepanne med langt skaft og litt fett til å steke pannekakene i. Pannekakene kan fylles med både ost, skinke eller syltetøy. Du kan også gjøre det samme med et turvaffeljern. Se oppskrift på grove pannekaker her.

Pølser: Det er selvsagt ikke noe galt i å grille pølser når man er på tur da det er veldig lettvint. Så lenge vi ikke spiser pølser stadig vekk kan vi godt unne oss en pølse eller to i blant. Velg da gjerne pølser med mer kjøtt og mindre fett, som lett-pølser, kjøttpølser eller pølser av kylling og kalkun. Eller hva med pølsesuppe som du kan ha på termos? Sjekk oppskrift her.

Banana split: Hvis du liker noe søtt, lag et snitt i en banan på langs. Fyll med litt sjokolade, pakk bananen inn i folie legg den på grillen. Etter denne får du masse energi til å fortsette turen din!

 

Husk å samle søppel og slukke bålet før du forlater rasteplassen!

 

 

Aktivitetsalliansen legger hver uke ut “Ukas Tips” på aktivitetsalliansen.no fra en av våre samarbeidspartnere. Denne uken er det Grete Roede som bidrar med tips til kveldsmaten. Aktivitetsalliansen ønsker at alle voksne skal finne eller oppdage en aktivitet de liker. Det øker sjansen for å etablere en god vane og fortsette med fysisk aktivitet. Følg oss på www.facebook.com/heiadeg

fredag, 15 mai 2015