«Ekspertene» anbefaler at voksne er i aktivitet 30 minutter hver dag. Her er 10 hverdagstips til hvordan du kan klare å tilfredsstille ekspertenes råd.

Å trene 30 minutter hver dag virker for mange litt uoverkommelig. Tidsklemma er vi alle godt kjent med. Barna krever tid og jobben krever sitt. Og familien og venner skal ha tid. Sosiale medier og TV stjeler masse tid. Og for mange blir treningen nedprioritert.

Men man trenger ikke ta på seg løpeskoa og treningstøyet hver dag for å holde kroppen i form.

Hva med å prøve:

1. Gå til en bussholdeplass lenger bort. Dette kan være 10 minutter ekstra trim hver vei. Dersom du i utgangspunktet har 5 minutter å gå til bussen og forlenger dette til 15 minutter hver vei, har du dekket dagsbehovet!

2. Hagearbeid. 30 minutters hagearbeid er super trening!

3. Husarbeid. Hold intensiteten oppe i husarbeidet og dagens trim er unnagjort!

4. Måk snø.

5. Lek ute med ungene. Ute å ake, spille fotball, sykle eller hva som helst! Kvalitetstid og trim i ett!

6. Ta trappa i stedet for heisen eller rulletrappa. Gjør dette til en fast aktivitet!

7. Ta med venner eller familie på tur i marka eller i nabolaget. Enten på beina eller på ski. Jeg garanterer en triveligere stund, enn den du har foran TV.

8. Bruk sykkelen til jobb og la bilen stå. Billigere, sunnere og bra for miljøet! Og du slipper rushtrafikken!

9. Finn på morsomme aktiviteter med venner / familie. Dette kan være tennis, golf, badminton i hagen, styrketrening, klatring, alpint, squash, fotball på løkka, etc. En super måte å vedlikeholde venner og familie, fremfor å «råtne» foran TV/PC.

10. Planlegg og sett deg mål! Målene trenger ikke være så harde, men de skal være oppnåelige for deg!

Her kan du lese flere innlegg skrevet av Bård Kristiansen, administrerende direktør i Sportsbransjen.

onsdag, 23 oktober 2013